Va rädd om dig!

Sitter just nu och dricker mitt ekologiska te med min ekologiska honung.
Till det så mumsar jag på en macka gjord på chiafrön m.m.
Ett glas med färskpressad apelsinjuice slinker oxå ner.
Jag känner mig fantastisk...både kroppsligt och själsligt.
 
 
Vilken fantastisk känsla när man tar hand om sin kropp.
Därför frågar jag mig ibland varför den känslan inte är en självklarhet för alla.
Varför vill man inte ta hand om den enda kroppen man har.
Varför vill ser vissa det som en uppoffring istället för en självklarhet.
 
Hade du kunnat tänka dig att använda narkotika? 
Nej!!
Det svaret hade jag med största sannolikhet fått från alla jag frågat.
Men många förstår inte att det vi stoppar i oss varje dag är minst lika skadligt.
WHO har nu gått ut med att kött är cancerframkallande.
Det har vi vetat väldigt länge, sedan början på 1900 talet faktiskt.
Det krävdes 100 år för att det skulle nå fram till vissa.
Läsk, framför allt Coca Cola är en kemisk substans som vi glädjeligen häller i oss OCH VÅRA BARN.
Då frågar jag mig själv: hur kan man blunda för det mest uppenbara.
Varför skulle man vilja ge sitt barn något som kan rengöra en toalett med??
Många tycker att det är överdrivet att tänka så.
 
"Men nån gång då och då gör varken från eller till!"
 
Tänker vi likadant med en cigarett...eller med en öl/cider/vin?? 
Om det nu varken gör från eller till så kan vi ju ge barnen en cigg till ölen när vi har fredagsmyset.
Det skulle ni ALDRIG göra...varför? 
Vad är skillnaden EGENTLIGEN? 
Den enda jag kan komma på är åldersgränsen.
Blir vi immuna mot alla skador som tobak och alkohol tillför bara för att vi har fyllet 18 år?
Nej knappast!! 
Varför vill man då fortsätta att skada sin kropp? 
Det kommer för alltid att vara ett stort frågetecken för mig.
Det tog ca 28 år för att jag skulle komma till insikt om detta.
Hur lång tid ska det ta för er? 
För jag vet, att vi kanske inte har all den tiden som vi tror.
Helt plötsligt så knackar nån dig på axeln och säger "din tid är slut".
Så fråga er själva, vill ni gå igenom ert liv och alltid behöva titta er över axeln??
Det vill inte jag iallafall.
 
Ni älskar era barn över allt annat!! 
Ni vill ge dom de allra bästa förutsättningarna.
Ni vill att dom ska få leva ett långt och friskt liv.
Gör det då!!!
Ge dom det allra bästa!!
Läs och lär er om kost och hälsa.
Sen har ni verktygen för att ge era barn, vår framtid....det bästa av det bästa.
 
Jag tittade på cancergalan igår.
Det kom många tårar.
Många känslor som bubblade under ytan kunde äntligen komma fram.
Jag kände igen mig i så så många, i deras ord.
Dom var och är så starka!!
Fortsätter att kämpa trots att man vet att kampen troligtvis är förlorad.
Det var en kvinna som hade samma typ av cancer som jag har.
Hon hade fått tillbaka cancern i ryggen nåt år efter behandlingen. 
Samma sak sa hon som jag träffade när jag fick min sista cellgiftsbehandling.
Hur ser MINA odds ut? 
Vad slumrar i MIN kropp? 
Det vet jag inte, kan jag aldrig veta.
MEN jag vet att jag inte tänker låta cancer definiera mig som människa....för jag är så mycket mer än så.
Jag är mamma! 
Syster, dotter, moster, faster och vän!!
Alla dom titlarna väger tyngre än all cancer i världen någonsin kommer göra.
Cancern öppnade mina ögon! 
Tvingade mig att se det dom va viktigt i livet.
Tillät mig att känna min egen dödlighet.
Berusade mig med smärta och sorg.
Skänkte mig mod och beslutsamhet.
Allt detta i det lilla ordet!
 
Jag hoppas och ber av hela mitt hjärta att ingen behöver gå igenom detta.
Jag är så mycket starkare nu.
Men jag vet att ni kan bli minst lika starka utan att behöva genomlida denna skiten.
Så snälla ni, va rädd om den kroppen som ni har!!
Ge den all er kärlek och vördnad.
Med tanke på vad den ger er....så förtjänar den bara det bästa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0