När blir barn inte barn längre?

Det känns som det va igår som Lava kom stapplandes med sin gåvagn.
Att det bara va ett ögonblick sedan Nova sa sina första ord.
Men det va inte igår, det va inte ett ögonblick sedan.
Det va för länge sen.
Mycket har hänt och saker är annorlunda nu.
Tillbakablickar kan göra ont, samtidigt blir man stolt.
Stolt över hur långt ens barn har kommit.
Hur stora dom blivit.
Men nu vill jag sätta i bromsen för ett ögonblick.
Nu går det alldeles för fort för mig.

När blir barn inte barn längre?

När ändras saker, personligheter?
Min lilla flicka håller på att förändras, jag blir rädd.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta?
Det känns som att allt bara vändes upp och ner helt plötsligt.
Det har antagligen skett mitt framför mina ögon....men jag har varit för blind.

Jag har alltid sagt att jag vill ha en öppen och trygg relation med mina barn.
Dom ska känna sig bekväma att prata om vad som helst med mig.
Nu sätts detta på prov.
Vissa samtal ÄR jobbiga att ha..så enkelt är det.
Men man måste ju ha dom ändå.
Det är dom samtalen som utgör grunden för relationen i sig.
Det kommer inte automatiskt ska ni veta.

Det är lätt att ta sina barn för givet.
Men det är inte rätt.
Dom kräver tid och uppmärksamhet.

Menar jag inte uppmärksamheten när du sitter med din mobil i handen och mmmar som svar till deras fråga.
Dom behöver mer.
Jag har varit så uppe i mitt eget det senaste året att jag gått vilse i vår relation.
Men det är aldrig för sent att stanna upp och tänka efter.
Agera medan man fortfarande kan.

Jag skräms av tanken att Lava eller Nova skulle haft nån typ av problem och att dom inte känt sig trygga nog att prata med mig.
Då hade jag misslyckats som förälder.
Öppenhet och ärlighet är det allra viktigaste.
Det anser jag iallafall.

Nu ska vi strax hålla kväll.
Det har varit en lugn dag hemma idag oxå.
Inga kräkningar och magont så jag håller tummarna att vi är klara med den skiten nu.

Vi hade kul idag.
Byggde upp en hel playmobil värld.
Mysigt att bara vara med tjejerna.
Egentligen va det tillräckligt att bara få vara med och titta, lyssna.

Vi mumsade på god middag/kvällsmat!!
Man får lyxa till det nu när alla äntligen mår bra.

Ha en fin kväll allihop!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0