Hej vinter!!

Himlen är klar när jag går mot bussen. 

Kylan biter i ansiktet.
Händerna letar sig ner i fickorna.

Vintern är tydligen här.

Ryggen värkte imorse när jag gick upp.
Den har gjort det ett tag nu. 
Hoppas varje morgon på en annan känsla.
Förstår inte...varför det är så här.

Barnen kom iväg till fritids när jag gick till bussen.
Ett hej då och en puss på munnen...sen va dom borta.
Det känns tungt, men den här veckan är det andra saker som måste ta lite av min uppmärksamhet.
Det blir en hektisk vecka om allt blir som jag tror.

Jag pratade med flickorna den här helgen, om mycket men framför allt om attityd.
Varför det inte är okej att snäsa ur sig orden.
Varför det kan såra den som det är riktat till.
Varför man INTE ska smälla igen dörren bara för att man är arg.

Detta är något som jag inte har nån tolerans för...det vet dom. Men ändå så kommer det vissa grodor ur munnarna.
Efter en helg av både skratt och tårar så kom nu måndagen. 
Vad händer då!!

Då är mamma Bella lite stressad när vi ska gå, det tar lite för lång tid och en viss tjej ändrar sig i sista sekunden om beslutet att ha med sin kick till skolan. 

Mamma Bella höjer plötsligt rösten och säger en aning snäsigt...."Men Ååh seriöst!!!"
Sen suckar hon väldigt ljudligt för att verkligen markera att det är INTE var till hennes belåtenhet.

När hon insåg vad hon precis hade gjort så skämdes hon otroligt mycket.
Hon lärde sig en läxa.
Hon vad om ursäkt och som vanligt fick hon till svar: "det gör inget mamma!"
Men jo, det gör det visst.

Man ska leva som man lär eller hur.
Det är viktigt att man förstår att ibland blir det fel.
Vi är människor allihop, ibland tar känslorna övertaget.
Men det som gör oss till bättre eller sämre människor är vår förmåga att faktiskt be om ursäkt.
Att be om ursäkt på ett genuint sätt.

För varken du eller jag är perfekta.
Jag vill att mina barn ska växa upp och lära sig av detta. 
Att det är okej att göra fel, bara man är ärlig och erkänner det. 
Sen ska erkännandet kommer med en ursäkt.
Man ska lära sig av det.

De är dessa små stunderna av insikt som inslutändan gör oss till bättre människor.
Det är dessa lärdomarna som gör oss till bra/bättre föräldrar.


Ha en underbar måndag mina vänner 🌸


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0