Trött måndag

Klockan ringer. 
Dags att gå upp. 
Nova sover tyst bredvid mig och jag överväger  för en sekund att låta dom sova till 07.00. Men sen kommer jag ihåg hur vekligheten ser ut. 
En verklighet där Nova göra allt med en snigels hastighet och jag ändrar mig genast. 

- God morgon! Dags att gå upp! 

Benen och ögonen känner sig som i ett töcken. Dom rör sig, fungerar men endast per automatik. 
Frukosten äts upp och tändern borstas.
Lava kommer ner ganska snabbt när hon är klar. Hon håller en bok i sin hand,

- Kan vi läsa lite innan vi ska till skolan? 

Hennes ögon och det där leendet gör mig gör ett ögonblick knäsvag. 
Klart jag läser för dig, jag skulle gå genom eld för dig min älskade.

En liten stund hinner vi läsa medan Nova tränar på att gå ner i split och brygga. 
En rolig syn så här tidigt på morgonen.
Sen klär barnen på sig och går till skolan.

- Hej då mamma, jag älskar dig.

Mina fina flickor. Snart så stora tjejer. 
Allt jag vill är att skydda et från allt ont. Ni ska aldrig bli sårade. Ni är odödliga. Ni är under mitt beskydd. 
Eller så önskar jag att det var. Men så är det inte. 
Det finns så många saker som kan skada dom. 
Människor, saker och framför allt...dom själv.
Deras självsyn, deras självvärde. 
Jag vill att dom ska vara stolta över sig själv. Därför blir jag extra glad, stolt när jag ser glädjen i deras ögon när dom lyckas med något.
Då växer inte bara dom utan även jag. 

Igår fick Lava kompispriset på gymnastiken.
Hon hjälpte och tog hand en en annan flicka som hade svårigheter med redskap och hopp efter en tids sjukdom. Hennes ena ben och arm va inte lika stark som den andra. Så Lava gick med henne och stod bakom henne i kön, masserade hennes axlar när det behövdes. 
Duktiga, fina, hjälpsamma Lava ❤️
Man kan inte annat än att bli stolt.

Nu har barnen gått till skolan. 
Jag är fortfarande lika trött. Trots en kopp starkt kaffe. 
Så beslutet är inte svårt att fatta, jag drar mig mot sängen. 
Jag kryper ner under täcket igen. 
Det är fortfarande varmt.
Ögonen reagerar instinktivt, dom sluter sig.

God morgon, god natt!!!!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0