Glad Påsk

Flickorna ritar och sjunger en liten trudelutt.
Några ägg och några kaniner.
Texten Glad Påsk pryder alla små teckningar.
Efter en stund är allt klart och vi är redo för att gå ut och "påska" lite.
Jag sminkar flickorna och när jag sätter på den fina "duken" på huvudet så säger Lava:
"Åh mamma, ska vi låtsas att vi är såna där fattiga."
 
Jag blir så ledsen att det är så våra barn ser "tiggarna". 
För dom har det blivit en lek...att leka "dom fattiga".
Människosynen är inte längre va det har varit.
 
Men det är ganska lustigt egentligen.
Å ena sidan så är jag otroligt empatisk när det kommer till dessa människorna som sitter utanför våra affärer.
Å andra sidan så känner jag ett ogenomträngligt förakt när dagens alkis snubblar in i bussen.
Dom är människor i miserabla situationer allihop.....men på nåt sätt så ser jag inte dom som lika.
Omedvetet så behandlar jag dom olika....även fast jag inte vill det.
 
Hur kommer det sig? 
 
Jag önskar att våra hjärtan va större än våra rädslor och fördomar.
Då skulle vår värld se annorlunda ut.
 
God natt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0