VFU

Första dagen på VFU:n avklarad, känns toppen.
För er som inte vet vad VFU är så är det praktik som lärare.
Jag är en så kallad lärarkandidat ☺️

Det var mycket att ta in idag och tankarna for runt i huvudet på mig.
Känslorna bubblade inom mig...både positiva och negativa.
Det är mycket som krävs av en när man är ute i en skola så här.
Nu ska jag bara vara där till och med torsdag men det känns ändå som man kliver innanför dörrarna med stort ansvar på axlarna.
Det känns som att man kräver av sig själv en bekräftelse, en känsla....att "detta är verkligen det jag vill jobba med".
När den känslan inte infinner sig så blir man så klart osäker.
Men det är bara dumt att tänka så, alla vet inte direkt om det är rätt för dom eller ej.
Det är något man känner på sig efterhand som tiden går och den verkliga praktiken börjar.
Jag ska inte tänka så mycket nu den här veckan, jag ska känna efter mer.
Känna efter om jag tycker detta är kul.
Det är som sagt mycket ansvar som kommer med det här arbetet...men glädjen i att undervisa och guida dessa små människorna på livets väg....den trumfar allt.
Jag vill göra en skillnad i mitt liv, i andras liv.
Som lärare gör du skillnad för många...varje dag.
Du är en trygg punkt i en skrämmande värld.
Du är en fast hand när man behöver det.

Nu ska jag lägga mig.
Lava ligger här bredvid och andas lätt.
Imorgon är det en ny spännande dag med nya utmaningar.

Sov så gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0