Here we go again

Studierna börjar igen...nu är det matte som är aktuellt.

Varför är det så svårt att komma igång frågar jag mig själv.
Jag skrattar åt mig själv när jag försöker hitta saker att göra så jag inte behöver sätta mig framför datorn.
Jag sysselsätter mig så jag inte behöver få det bekräftat....att jag inte fattar hehe.

Matematik är inte min starka sida....verkligen inte.
Men jag måste bara försöka.
Jag har insett att det egentligen inte handlar så mycket om att räkna...det handlar mer om att försöka se det som barnen/eleverna ser.
Att se det ur ett barns perspektiv.
Tro mig...det är svårare än det låter.
Vi har vårt eget logiska tänkande, våra indirekta regler som vi följer utan att ens tänka på det.
Sen ska man helt plötsligt ändra på det...inte så lätt.
Men det kommer nog gå bra...bara man anstränger sig lite och ger det tid.

Jag träffade gruppen idag och vi gick igenom lite räknetal....jag skrattar nu när jag tänker på det.
Jag skrattar eftersom jag insåg där och då hur ringrostig jag är.
Bråktal.
Decimal.
Procent.
Dags att öppna ögonen och aktivera den delen av hjärnan.


Nova har haft en kompis hemma idag.

Ljudnivån va en aning högre än normalt....men så får det vara ibland.
Barnen hade jätteroligt och det va det viktigaste.
Sen blev det läsning för Lava. 
Hon är så duktig...växer för var dag som går.


Medan Lava är duktig på läsningen har Nova sitt magiska minne.

Vi spelade memory idag....jag blev riktigt imponerad över hur bra minne den damen har.
Hon vann överlägset över mig...och jag ansträngde faktiskt mig för att hitta paren.

Nu sitter jag i soffan och tittar på en dokumentär. 
Den handlar om en Guru som gick från rik och framgångsrik...till inburad i fängelset.
Det är intressant hur saker och ting kan förändras över en natt.
Man ska inte ta saker för givet...aldrig.

Nu säger jag god natt!! 
Månen ler mot mig och stjärnorna blickar i takt med mina andetag.

Va rädda om er.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0