Skyddsmekanismer

Varför gör jag som jag gör?

Varför tänker jag som jag gör? 
Varför har jag dom rutinerna som jag har? 

Det är ett sätt att behålla nån slags kontroll.
Många saker i livet kan vi inte kontrollera, sjukdomar, dödsfall, avsked av alla dess slag. 
Den insikten kan vara jobbig ibland, speciellt när tankarna pressar på.

Vad gör jag då? 
Mina rutiner består av städning, tvättning, plockande. 
Är det sunt? Nej knappats!! 
Det enda som resulterar i det är ett väldigt rent hem. 
Det skapar en falsk trygghet hos mig.
När jag städar så behöver jag inte tänka på de dåliga sakerna. 
När jag tvättar så finns inget annat i min värld än sortering och sköljmedel. 
För en stund så kan jag lägga mina orosmoment åt sidan....eller ja iallafall tills tvätten är klar.

Jag måste lära mig att slappna av. Att kunna sitta i soffan och titta på tv trots att klockan inte har slagit 22.00 än. 
För mig är det ett problem att sätta mig i soffan innan dess. 
Jag upplever en inre stress....hela tiden. 
Min lösning på den stressen är rutinerna som tillämpas hela tiden. 
Jag har kontrollbehov och det är inget jag är stolt över, det är faktiskt ganska jobbigt. 
Den enda gången mitt kontrollbehov fick sig en knäpp på näsan va när läkaren sa de magiska orden "du har bröstcancer".
Då öppnade sig marken under mig.....allt som jag har vetat om allt var helt plötsligt inte något länge....mina rutiner va som bortblåsta.

Det tvångsmässiga beteendet kommer tillbaka så småningom. 
Då är det ditt ansvar att gå och prata med någon. 
Ditt ansvar!!!
Lyssna på mig....det kommer hjälpa.
Ta tag i livet...ta tag i dig själv.


Kommentarer
Postat av: Anonym

💞

2017-04-01 @ 21:53:02
Postat av: Anonym

💞

2017-04-01 @ 21:53:30
Postat av: Anonym

💞

2017-04-01 @ 21:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0