Våga säga nej!!

Sitter och läser dagens Metro...detta bläddrar jag fram.
(null)

Jag blir genast eftertänksam, ifrågasättande.
"Gör jag så här?"
"Sitter Lava och Nova för mycket framför skärmarna?"

Jag tänker efter och kommer fram till att NEJ det gör dom inte, eftersom detta kontroversiella ämnet ligger mig rätt varmt om hjärtat. 
Jag anstränger mig för att dom ska sitta så lite som möjligt framför alla möjliga skärmar faktiskt.
Det låter kanske extremt i era öron men sanningen är att det är i princip omöjligt att praktisera den här önskan.
Så om jag gör så mycket som jag kan för att dom inte ska ha så mycket skärmtid så blir det möjligtvis en något mindre dos i verkliga livet.
För verkligheten ser ut just så.
När man kommer hem från skolan så är första frågan: får jag titta på tv? 
När barnen har varit hos kompisar så frågar man dom vad dom gjorde: spelade dataspel! 
Eller den återkommande frågan: får jag spela på din mobil mamma?
Just den frågan förekommer inte längre eftersom jag tog bort alla spel från mobilen för ett bra tag sen.
Men detta är ett problem, ett stort problem om du frågar mig.
Barn idag får kämpa för att få en liten stund av mammas eller pappas uppmärksamhet. 
Dom för en konversation med sina föräldrar och avslutar den utan att en enda gång ha mött varandras blick. 
Dom blir bannade och bestraffade utan att föräldrarna en enda gång lyft blicken från skärmen.
Barnen väljer idag skärmar framför kompisar!! 

Våga säga nej till era barn!! 

En helt ny värld öppnar sig för dom när alternativet om en skärm inte finns där.
Jag vet att många nu tänker "jo men visst det går säkert med DINA barn, det hade aldrig funkat med mina".
Men tänk då på vad ni har att vinna och vad ni faktiskt riskerar att förlora.
Det är värt ansträngningen, jag lovar.
Egentligen är där ingen ansträngning heller, bara säg NEJ och se vad som händer.
Luta dig tillbaka och se hur deras små hjärnor börjar aktiveras, leta efter nåt att göra.
Om en stund kommer det där pusslet, den där leran, de där legot vara ganska lockande.
Eller om du har tur så kommer frågan: kan du läsa en bok för mig? 
Det finns inget bättre än att se sina barn vara helt uppe i en kreativ lek, att se deras fantastiska hjärna utföra underverk.
Att se fantasin flöda obegränsat.

Så snälla ni, våga säga nej!!

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0