Godmorgon!!

Ljuset från reklamskyltarna fångar min uppmärksamhet. 
Bussen rullar förbi familia i Hyllinge.
Alla platser är ockuperande och alla tittar vant ner i sina mobiler. 
Flickan som precis satte sig har börjat ta lite bilder på sig själv, snapshatar för fullt och blixtrarna från kameran får mig att tänka på en filmpremiär och röda mattan. 
Jag vänder mig bort och tittar ut genom fönstret.
Det är smutsigt, men det avslöjas bara när ljuset träffar rutan.
Men jag antar att det är så med det mesta.
Att smutsen bara syns i ljuset oavsett vilken typ av smuts man tänker på. 
Smuts i sinnet.
Smuts i själen.
Annars lever man i mörkret och.....låtsas. 
Så längre ingen ser ditt smuts så går du säker.
Då behöver du inte stå till svars för det.
Problemet är ju bara att smutsen inte försvinner, den blir bara tjockare och tjockare.
Till slut är den så tjock att inte ens ljusstrålarna tränger igenom....då lever du med smutsen i mörkret...utan ljus.
Då ser ingen dig....det är för mörkt.
Då är du ensam i mörket.

Barnens läppar mot min kind känns fortfarande.
Deras "hej då mamma, jag älskar dig" viskas fortfarande i mina öron. 
Deras små händer som håller min hand...hud mot hud.
Kärlek.
Nu går det nästan en hel dag till jag får se dom igen. 
Viktor spelar innebandy på torsdag så då är dom mina.
Mina små älsklingar.

Gårdagen bara susade förbi och det kändes sen när jag skulle lägga mig.
Nova låg som vanligt i min säng och andades tungt.
Lavas ögonlock avslöjade drömmar medan jag försiktigt smörjde in hennes torra kinder.
Jag pussade hennes panna och viskade "god natt älskling". 
En liten klump i magen började ta form, hade jag pratat tillräckligt med dom idag? 
Hade jag kramat dom tillräckligt.
Med frågorna i huvudet lade jag huvudet på kudden.
Efter en stund kändes jag en liten hand som letade upp min.
Nova kröp närmare mig och hennes doft fick alla tankarna och klumpen att försvinna.
Jag vände mig om och höll om henne och sen somnade jag.

Bilarna susar förbi bussen. 
Det tyder på att vi närmar oss vår slutstation.
Sen är det bara att trippa bort till tåget och vidare mot Malmö.
Kort dag idag, slutar redan 12. 
Jag har mat med mig och gymväskan i mitt knä.
Rutinerna fungerar än så länge 😊
Jag hinner med.
Jag orkar.
Det känns riktigt skönt.

Ha en underbar dag alla 🌸 god morgon 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0