självförtroende

Den värsta känslan man kan få är när ens vackra fina dotter/son tvivlar på sig själv. När man förstår att den som man älskar och värderar högre än någon annan tycker att hen inte duger.
Man börjar tänka efter och granska orden som den senaste tiden kommit ur ens mun. är det mina ord som gett den här känslan liv.
Tankarna går till skolan, om det är någon där som infekterat hennes/hans självkänsla.
Jag blir så klart ledsen och besviken på mig själv. Det är ju jag som ska skydda henne ifrån sånt här.
Det är jag som ska höja henne och få henne att inse att hon duger precis som hon är.

Det är en fin linje som man promenerar på.
Jag vill motivera och pusha min dotter men samtidigt vill jag lära henne att hon duger precis som hon är.
Jag vill att hon förstår att samhället har förväntningar på henne och att dom inte alltid nöjer sig med hennes bästa, samtidigt vill jag inte att hon ska låta någon få möjlighet att trycka ner henne.
Misslyckanden och besvikelse är en del av livet men jag vill så länge jag kan skydda henne från detta.
Jag vill att hon ska veta att jag är stolt över henne och att jag finns här oavsett vad som händer.

Den här lilla varelsen som nu ligger i sin säng och sover sött har fått mig att tänka.
Jag tar för givet att hon vet att hon såklart duger och att jag är så så stolt över henne. Men nu är jag inte så säker längre.
Barn behöver få höra att dom är bäst.
Dom behöver få en kram och en viskning i örat om hur mycket dom betyder för dig.
Dom behöver dina ord om att du är stolt över hennes prestationer och att ni ska fixa motgångarna tillsammans, för det är det en familj gör....hjälper varandra.
Framför allt behöver hon/han höra hur otroligt mycket du älskar han/hon......varje dag, så ofta du kan.

Ta inte era barns självförtroende för givet.
Prata med dom, låt dom veta att du finns där för dom.
Ta dig tiden att lyssna på dem och lyssna noga för ofta döljer sig mycket bakom det vardagliga samtalet.

Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0