Min kropp är mitt tempel, min planet är min framtid!!


Måste jag välja? 

Kan jag inte få båda? 


Har ni hört talas om begreppet "klimatångest"? 

Det är stort, det är överallt och det är jätteviktigt. 

För mig går det hand i hand med ordet upplysning. 


Ni förstår, det är jättelätt att konsumera, shoppa, transportera sig....när man inte vet något om effekterna.

Det är när dina ögon öppnas som kampen börjar.

Kampen mot dig själv och mot en värld som endast ser vinst, kapital, kvantitet genom sina glasögon. 


Det är en kamp, för du måste nästan göra ett val idag. Att antigen väljer du din kropp och din hälsa, eller så väljer du en hållbar framtid och en frisk planet. 


Du behöver vara nästintill kemist för att kunna utläsa vad flaskan innehåller i affären och vad den gör med din kropp. 

Du behöver göra ett brutal efterforskning för att kartlägga en varas livscykel. Från skapandet till konsumerandet. 

Hur mycket belastning kostar min mobiltelefon vår planet. Hur många tungmetaller behövde grävas upp för att jag skulle kunna skriva detta inlägget på min iPhone. 


Det kan tyckas jobbigt att ta reda på. Men det är inte det som är det jobbiga. 

Nej! Det är medvetenheten om vad som händer med vår planet och med vår hälsa. 

För nu när du vet, så har du ett ansvar. 


Där kommer begreppet, klimatångest. 


Våra barn känner till det. Inte genom begreppet utan genom alla rop om hjälp som bombaderar dom dagligen. 


Och dom känner väl lite som jag har gjort en tid nu. 

Vi måste städa upp efter andra, vi ska betala priset för andras okunskap. 

Fast det är inte det värsta. 

Nej! Det värsta är att trots all den kunskap som sprids, varje dag, varje sekund....så väljer vissa ändå att medverka till vårt förfall. 


Ingen kan göra allt men alla kan göra något...är det inte så? 


Varför är det så svårt då? 

Vad är ditt argument? 


Mina argument eller ursäkter som jag gärna vill kalla dom är inte längre godtagbara. 

Det kommer inte bli lätt, men sen å andra sidan så är livet inte lätt...eller hur 🌸


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0