Tandläkarbesök!!

- Titta mamma, himlen är rosa. 

Nova stod och tittade ut genom dörren medan jag tog på mig skorna. 
Vi va på väg till tandläkaren. Nova hade två gropar i sina kindtänder fick vi veta under hennes första tandläkarbesök. För att det inte skulle bli några hål så ville dom fixa hennes kindtänder. 
Så nu skulle vi tillbaka dit. 
Nova va lugn som en filbunke, hon trallade på när vi gick in i väntrummet. 
Efter en stund kallade dom in oss.

Tandläkaren berättade för Nova (och mig) att dom skulle lägga en bedövning på henne, med spruta. 
Nova sa ingen, bara nickade och såg allmänt glad ut. 
Hon berättade att hon inte ville lägga bedövning på båda sidorna eftersom Nova bara va 9 år. Så vi skulle eventuellt behöva komma tillbaka och fixa den andra tanden senare. 

Tandläkaren va lite förvånad över att Nova inte sa nåt utan bara va glad. Hon va inte orolig eller rädd. 
Så när tandläkaren började borra så slutade och hela tiden för att försäkra sig om att Nova inte hade ont. 
Varje gång sa Nova att det gick bra och log med munnen full av papper och redskap. 

Efter ett tag sa tandläkaren att hon ville titta på andra sidan. Hon föreslog att hon kunde slipa lite lätt för att få bort så mycket som möjligt. Men då skulle detta ske utan bedövning. 
Nova nickade och mumlade att det gick bra. 
Jag sa till henne att hon skulle hålla mig i handen och krama den ifall det gjorde ont, så kunde jag säga till tandläkaren att sluta. 
Man märkte att tandläkaren va fundersam, eftersom Nova fortfarande vid detta laget va glad. 

Men hon började borra, samma sak som innan så slutade tandläkaren hela tiden och försäkrade sig om att Nova inte hade ont.
Hon sa vid ett tillfälle:
- är du SÄKER på att du inte har ont?? 
Nova sa nej! 

Så när vi va klara så hade Nova lagat BÅDA tänderna därav en utan bedövning. 
Jag kunde inte vara stoltare ❤️❤️❤️

Innna vi gick sa tandläkaren till mig: 
- jag möter många barn i mitt yrke och detta har jag nog aldrig varit med om. Din dotter är så lugn och trygg, det glädjer mig att se. 

Jag växte nog 5 cm där och då 🥰😁

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0