Inte alltid en dans pĂ„ rosor đŸ„€

Nej det hÀr yrket har Àven sina baksidor.
Jag var rÀtt trött nÀr jag kom hem inatt sÄ jag orkade inte skriva dÄ. Men hÀr kommer en liten beskrivning av hur en lördagnatt som busschauffören kan se ut.

NĂ€st sista turen va det. Jag skulle köra till Åstorp och sen tillbaka, lĂ€mna över min buss och Ă„ka med en annan förare upp till depĂ„n.
Men planen blev inte som jag hade tÀnkt.

PĂ„ knutpunkten klev resenĂ€rerna pĂ„ en och en. TvĂ„ tjejer i 20 Ă„rs Ă„ldern, ett Ă€ldre par, nĂ„gra ungdomar som va klistrade i sina telefoner och till sist kommer en man med en cykel. Han cyklar lite vingligt och försöker komma upp frĂ„n vĂ€gen till hĂ„llplatsplattformen. Han trillar lite och fĂ„ngar min uppmĂ€rksamhet. 
"Alkohol" Àr det första jag tÀnker.
Han kommer fram och knackar pĂ„ framdörren varpĂ„ jag öppnar. 
"Kan jag ta med cykeln?"
Han röst Ă€r tydlig och bestĂ€md. 
"Absolut" fÄr han till svar.

Han hĂ€nger upp cykeln och gĂ„r in och sĂ€tter sig pĂ„ sĂ€tena bakom mig. Jag ser honom tydligt i spegeln. 
Efter en stunds körning hör jag hur han uttrycker ett klagoljud, typ som nÀr man har ont i magen eller nÄt.
Jag tittar pÄ honom och han halvligger i sÀtet. Han ser ut att ha somnat.
Jag fortsĂ€tter köra och dessa ljuden kommer med jĂ€mna mellanrum. 
Jag frĂ„gade honom innan vi körde var han skulle och han svarade Åstorp. SĂ„ jag tĂ€nker i denna stund att jag kör honom till stationen.

NÀr vi kommer fram sÄ drar jag handbromsen och lÀgger vÀxeln i neutral.
Jag gÄr bak till mannen, han ser ut att sova.
Jag puttar till honom försiktigt och försöker vÀcka honom.

Ingen reaktion.

Jag puttar lite hÄrdare och höjer rösten en aning. StÀller mig pÄ ett sÀkert avstÄnd ifall han skulle bli rÀdd och slÄ ut med armen.

Ingen reaktion.

Jag höjer rösten Ă€nnu mer. 
Nu reagerar han, uttrycker det klagande ljudet och försvinner igen. Vid detta laget har jag redan konstaterat att han inte luktar alkohol. 
Han Àr sÄledes pÄverkar av nÄgot annat, droger med största sannolikhet.
Detta gör att jag inte lĂ€ngre kĂ€nner mig trygg att fortsĂ€tta med min "vĂ€ckningsprocess". 

IstĂ€llet gĂ„r jag ut frĂ„n bussen, ber resten av passagerare att gĂ„ ut...och sen ringer jag polisen. 

Dom sĂ€ger att dom ska komma med en patrull och hjĂ€lpa mig att avlĂ€gsna mannen. 
Det Ă€r lördagkvĂ€ll och jag Ă€r vĂ€ldigt vĂ€l medveten om att detta inte Ă€r ett högprioriterat Ă€rende. 
SÄ jag vÀntar.
Och vÀntar.
Och vÀntar.

Mannen vaknar till och skriker med jĂ€mna mellanrum. Han sitter kvar. 
ResenÀrerna stÄr pÄ ett sÀkert avstÄnd och tittar frustrerat pÄ sin mobil. Ser hur tiden tickar.

Efter 40 min kommer polisen.
Dom gĂ„r in i bussen och gör som jag. VĂ€ckningsprocessen Ă€r igĂ„ng. 
FrĂ„n en microdels sekund gĂ„r mannen frĂ„n dvala till fullt medvetande. Han skriker och gör ett utfall mot en av poliserna. Dom hanterar honom enkelt och fĂ„r ut honom frĂ„n bussen. 

Allt jag tĂ€nker Ă€r: "det kunde varit jag som stod dĂ€r framför mannen". 

Mmmm......inte alltid en dans pĂ„ rosor som sagt. 
Det gÄr inte att stÀndigt tÀnka pÄ alla risker som vi utsÀtts för, men ibland blir det rÀtt pÄtagligt.

Allt gick bra och jag körde hem alla resenĂ€rerna som snĂ€llt stĂ„tt och vĂ€ntat, dock med en försening pĂ„ 50 min. 

Livet som busschaufför đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0