Livet i nutid

Min kollega är sjuk. Hon har varit det några dagar nu. Jag förstod inte innebörden av detta förrän jag dag 2 skulle försöka planera ihop en undervisning själv. 
Det är väl inte så svårt tänker du nu. Det är ju faktiskt det jag har gått 3 års utbildning för. 

Men det är inte så enkelt som jag trodde. 
För det första så planerar vi alltid tillsammans. Vilket gör att när man då är själv, så har man ingen att bolla idéer med. Man blir lite seg, ofokuserad. 
Sen har vi den faktorn att vi planerar en vecka i taget. Så vi har en del saker som ska fixas varje vecka. Material m.m. 
Nu är jag själv, och vet inte riktigt var allt är. 
Detta är småsaker en och en....men lägger man ihop allt så börjar det krakelera runt omkring en. 

Jag är rätt trött nu. Barnen är hos mig mån-ons eftersom Viktor jobbar. Då innebär det matlagning och läxläsning. Så där lagom kul när man kommer hem och är helt slut i huvudet. 
Visserligen är det bra, för om dom inte varit här hade jag nog ätit en macka och gått och lagt mig. 

Trött....ja. 
Men jag pendlar mellan den här tröttheten och en glöd inför vad som ska komma. 
Jag vet att jag bara kan bli bättre på det jag gör. Det är det som är roligt med detta yrket. 
Även när du har haft en skitdag, så är du fortfarande taggad på att göra en bättre morgondag. 

Jag har lärt mig en del om mig själv nu när jag varit själv. 
Jag vet till exempel att jag vill/måste ha mer framförhållning när det kommer till planering. Jag vill ha en årsplanering. Jag behöver ha lite mer klart, så jag inte behöver känna en stress över att inte ha material klart. 

Jag tror att kvaliteten på undervisningen blir bättre då. 
Då får du även en annan överblick på elevernas arbete och vilka du behöver hjälpa. 
Jag vill inte att någon faller mellan stolarna bara för att jag inte hinner med dem. 
Men det tar tid att lära känna dom och hitta det som fungerar bäst för dem. 
Vilka behöver ha tyst omkring sig när de arbetar? Vilka arbetar bäst i grupp? Vilka behöver röra på sig oftare än andra? 
Vilka kommer inte att svara inför klassen men har inga problem med att diskutera i timmar med bara dig. Vilka vill vara jättetuffa medan de egentligen bara vill kramas hela dagarna. 

Ja ni fattar!!! 
Dessa små barn är mina elever och jag vill inget annat än att vara den bästa läraren för dem. 
Jag måste bara inse att det kommer ta tid. 

Nu ska jag dricka min andra kopp kaffe för idag, medan jag förhör Nova på hennes glosor. 
Sen ska jag klippa ut lite skyltar. Imorgon står laminering på agendan (om jag hinner). 

Wish me luck!!!!

Dröm
Dröm
Dröm om gröna skogar.
Dröm om en brasa, med lågor som dansar i mörkret. 
Dröm om en tystnad, ett lugn.
Dröm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0