Vem är du, vem är jag…levande charader

Arja Saijonmaa sjunger dessa välkända meningar. 
Jag har lyssnat på låten många gånger utan att begrunda vad det är hon sjunger om. 
Det är kärlek (som 99 % av alla låtar som skrevs vid den tidpunkten), men jag hör nåt annat. 

"Det är en illusion att tro att vi enbart består av en personlighet bara för att vi har en kropp. Om det vore så enkelt så tror jag att vi inte skulle ha så många konflikter inom oss själva eller med andra." 

Så skriver Ulrika Hederberg i sin blogg. Jag fastade för hennes ord om delpersonligheter. Jag har aldrig hört talas om det och kände att jag ville veta mer. 
Mycket för att jag många gånger känt mig lite vilsen i vem jag egentligen är. 

Enligt psykosyntesens studier så kallas dom för delpersonligheter vilket jag gillar då de är delar av min personlighet och alla tillsammans skapar mitt JAG. 

Våra delpersonligheter skapades under vår uppväxt just för att ta fram egenskaper som du var i behov av just då för att bli sedd eller för att inte bli sedd. Det är inlärda reaktioner på våra grundläggande behov: överlevnadsbehov, behov av kärlek och gillande och behov av självförverkligande. 
Det är på grund av dessa som vi agerar eller reagerar på ett visst sätt i en specifik situation. Många gånger vet vi inte ens själv varför vi gör det. 

Exempel: 
Om du blev mobbad under din uppväxt så kanske du försökte göra dig osynlig för att slippa bli utsatt, det var en överlevnadsstrategi. Du drog dig undan och du var tyst, du tog ingen plats. Den delpersonligheten kanske du kallar för "Tillbakadragaren". Om den får styra ditt vuxna liv så håller den dig tillbaka i livet för du behöver inte gömma dig längre. 

Ulrika skriver: "Men om du blir medveten om din delpersonlighet och arbetar med den så kommer du kunna acceptera den delen av dig och även använda dig av den när det behövs dvs göra den till din styrka ex. "Tillbakadragaren" kanske har gett dig kvalitéer som att du är bra på att inkludera människor i en grupp och att du är bra på att lyssna?

Personlig psykosyntes handlar om att finna sitt centrum. När delpersonligheter möts i en syntes (när vi kan få de motsatta delpersonligheterna att mötas) blir det enklare att balansera motstridiga känslor och impulser. Att arbeta med sina delpersonligheter kan frigöra blockeringar som håller dig tillbaka i livet. "


Jag vet att jag har en lång väg att gå. Att jag har sidor hos mig själv som jag valt att inte rota djupare i. Men jag känner att det är dags nu. För att mitt liv ska kunna bli komplett. För att jag ska bli mottaglig för det som finns framför mig. 
Det är dags att öppna några dörrar nu. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0