Natten är ung

Resenärerna är unga ikväll.
Lite för unga, lite för berusade.
Allt enligt min mening såklart. 

Jag har kört buss i 11 år, nattbuss de senaste 6 åren. Men jag vänjer mig aldrig,
Dessa människor, som vinglar fram på gatorna. Blicken är dimmig och rörelserna är osäkra. 
Ibland vet de inte var de är, ibland inte vart dem ska.
Ibland somnar de och vaknar nån helt annanstans.

Snart kör jag sista vändan mot Jonstorp och sen rullar jag mot garaget. 
Bussen parkerad och jag rör mig mot min kalla bil. 
Stjärnorna lyser upp den nattsvarta himlen och jag tänker, drömmer mig bort.
Bort till gröna fält, till betande får. 
Bort till klippor och brusande hav. 

Medan stjärnorna glimmar så startar jag bussen och börjar sakta rulla mot den sista destinationen. 

Drömmarna får vänta ett tag till. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0