Hemmastudier...eller försök till det iallfall

Skolorna har restriktioner att följa. Dom ger inga frikort och jag förstår dem. 
Restriktionerna säger att alla barn med symtom såsom snuva, hosta, feber, förkylning måste stanna hemma. 
De skall vara symtomfria minst 48 timmar innan de kan och får komma tillbaka till skolan. 
Som sagt jag förstår att dom har ett ansvar.

MEN!!! 

Vad gör dom med alla de barn som inte får gå till skolan.
Vad händer med dem som är inne på sin tredje vecka hemma. 
Hur ser deras undervisning ut? 

Skolorna har öppet som vanligt och de barnen som kan gå dit får sin undervisningen som vanligt. Var är prioritering där? 
Det är fler barn hemma än vad det är i skolan. 
Men de barnen som är hemma får lite hemmauppgifter att göra. 
Jättebra men långt ifrån tillräckligt. Nu har Lava och Nova en förälder som kan hjälpa dom på ett annat sätt, men alla andra då?
Min fråga är bara: hur längre ska dessa restriktioner kvarstå utan att skolorna påbörjar en distansundervisning? 
För barnen som går i första klass där fokus ligger på läs- och skrivutvecklig förlorar otroligt mycket för varje vecka som går. 

Jag vet att detta är en speciell situation men för guds skull, glöm inte bort de som är hemma. Skolorna har fortfarande ett ansvar gentemot dessa barn.

Sen kommer vi till nästa sak. 
Mina studier! Jag satt igår och försökte revidera mitt examensarbete som kommit tillbaka. Något som är skitviktigt att det blir ordentligt gjort. Det är min utbildning som står på spel. 
Hur lätt är det att fokusera när jag har två barn som behöver hjälp med sina läxor som lärarna anser att dom ska klara själv?? Jag kan säga att NEJ! Som klara inte det själv. Dom behöver min närvaro och stöttning under hela läxpasset. 
Hur ska jag göra då? 
Mellan läxorna ska mat lagas. Det vill säga, det blir inte mycket tid över för mina egna studier.

Förstår ni frustrationen när Lava inte får vara i skolan för att hon inte har varit hostfri i 48 timmar. Något som i dessa tider är en nästintill omöjlighet att begära.

Jag hoppas att detta blir bättre snart och att skolorna kommer fram till en annan lösning än hemmastudier för 9 och 10 åringar. 
Nästa vecka börjar min VFU men i nuläget ser det inte ljust ut. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0