Hinner jag med?

Det är en skön känsla när man blivit klar med ett åtagande. Den är svårslagen. Att få sätta en bock på en av alla "att göra" sakerna. 
Vad gör man då för att fira den här bedriften, jo vi lägger till ytterligare två stycken saker på listan. 
Den är oändlig, tar aldrig slut. 
Men det är ju visserligen inte konstigt, det är ju livet. 
Vi har alla vissa åtagande. 
För en del är det tvätt och matlagning. 
För andra är det jobb och extraaktiviteter. 
Sen har vi dom, som har allt. 
Dom som har en föreställning om att inget blir gjort om man inte själv gör det. 
De människorna som känner att världens alla åtagande sitter på just deras axlar. 
Det är även dessa människorna som sedan pratar med den berömda väggen. 
 
Så hur gör man då? 
Vad är hemligheten? 
 
Vad gör man om jag känner att huvudet inte längre rymmer fler saker som jag "måste komma ihåg"?
Hur ska jag hantera känslan av att ständigt vara otillräcklig? 
Det är så mycket som jag vill göra, som jag tror att jag kan....endast för att sjunka neråt vid kontaterandet av att det inte är möjligt. 
 
Allt tar sin lilla tid.....mmm....dom säger ju det. Men mina dygn har bara 24 timmar. Några av dessa så sover jag. Resten bara susar förbi. Innan jag vet ordet av det så sitter jag i soffan och försöker skapa ordning i röran som nu befinner sig i mitt huvud. 
Jag försöker skriva ner saker. 
Försöker att komma ihåg. 
Ställer larm för att inte glömma.
Men är detta verkligen hållbart i längden? Svar nej!
 
Jag ska försöka att hitta ett system som fungerar. Planering är A och O, det vet jag. Men det finns hundra olika typer av planeringsmallar. Jag måste bara hitta en som fungerar för mig.
Sen måste jag verkligen börja sålla bland mina åtaganden.
Jag kan inte och kommer inte att klarar att ensam ta ansvar för allt. Allt detta vet jag, men jag behöver förstå och praktisera det också.
Det innebär att gå emot min egen natur. Den som säger att jag måste fixa det själv....det är det enda sättet jag kan bibehålla kontrollen. 
Det ironiska är att jag i nuläget inte har en uns av kontroll (eller så känns det iallafall). 
 
Dagens upplägg:
- Jobb
- Matlagning
- Läxläsning
- Tvätt
- Styrelsemöte
- Mer läxläsning
- Nattning av barnen
- Renskrivning av protokoll
- Planering av skolarbete
- Planering av morogndagens upplägg
- God natt
 
Mmm.....tur att man har lite tid över för en och annan puff. 
Det är i dessa stunderna som jag frågar mig själv: vart i hela världen skulle det finnas tid för en relation!! Helt seriöst. Nä!! det får bli ett upplägg längre fram i tiden....en dröm....en utopi. 
 
Först måste jag kunna leva i nuet innan jag börjar planera för framtiden. 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0