Den obekväma sanningen

Visst är dom bra att ha. Människorna i vår närhet som har koll på det mesta. Människorna som bara är ett samtal bort för att lösa dina problem eller åtminstånde ha förslag på lösningar. Människorna som lyssnar och stöttar gång på gång. 
Dom är guld värda eller hur.

Eller ja, iallafall tills de säger något som inte gynnar dig eller din situation. 
Eller när de ställer krav på dig, ber dig göra något för att förändra din situation. Något som kan vara jobbigt och obehagligt. När de ber dig att ta ansvar för ditt liv och dina val. 

Nej! Då är dom bara jobbiga och oresonliga. 
Då tror dom bara att dom vet bäst hela tiden. Då förstår dom inte alls hur du egentligen mår, mest för att dom aldrig själv har behövt anstränga sig för att lösa ett problem i sitt eget liv. Dom har ju alltid fått allt serverat, allt har varit så enkelt för dom. 

Nej! Det vi egentligen vill är ju att dom bara ska lösa våra problem åt oss, utan att vi egentligen behöver göra nåt alls. 
För vi mår faktiskt dåligt i situationen. Vi behöver bara stöd, intr någon som kräver nåt av oss.

Jo så är det nog. 
Så vill du att jag ska göra nåt….nej då behöver jag nog inte din hjälp. 
Men om det är okej med dig så har jag en del skit i mitt bagage som jag kanske kunde få lasta av hos dig ett tag….ändå.
Alltså jag behöver inte din hjälp…..jag vill vara utnyttja dina axlar ett tag….för jag orkar inte med min egen skit. 

Se inte det som att du hjälper mig….se det mer som en tjänst som gör mig.
Hehe alltså jag kommer nog aldrig att återgälda den för jag är alldeles för självupptagen och har inte riktigt tid att lyssna på dina problem…..för du har väl ändå inga…eller? 


Det finns en anledning till valen jag gjort i mitt liv. 
Ett val var till exempel att sluta hjälpa människor som inte vill bli hjälpta, som inte lyssnar. 
Ett annat val var att stänga dörren för de personerna som utnyttjade min hjälpsamhet för egen vinnings skull utan att någon gång erbjuda något tillbaka. 

Det som slår mig är att jag då och då möter nya sådana här människor. Ibland är det personer som funnits i mitt liv länge och ibland är det nya kontakter. 

Jag har lovat mig en sak, jag gjorde det för länge sedan. 
Att sluta ge min tid till de som inte förtjänar den, för att kunna spendera min värdefulla tid med de som finns där för mig. De som hjälper mig innan jag ens behöver be om hjälp. 

Det löftet kommer jag att hålla varje dag i resten av mitt liv ❤️

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0